دوشنبه 22 آبان 1396
رئیس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی ایران خبرداد: ایجاد بازارهای جدید پس از قطر،‌ روسیه و عراق

رئیس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی ایران خبرداد:ایجاد بازارهای جدید پس از قطر،‌ روسیه و عراق

مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی ایران با ارزیابی افزایش صادرات مواد غذایی ایران به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: صنعت مواد غذایی به‌عنوان یک صنعت کاملا خصوصی توانسته در مبادلات اقتصادی ایران سهم قابل توجهی را با توجه به تعاملات جدید برون‌مرزی، ایجاد بازارهای هدف و استفاده از مزیت ماندگار در بازارهای موجود بدست بیاورد.

وی ادامه داد: بازارهای جدید صادراتی مانند موصل در عراق، قطر و روسیه زمینه صادرات کالاهای لبنی، غلات، حبوبات،‌ خشکبار، گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه‌جات را فراهم آورده و امروز وضعیت صادرات صنایع غذایی ایران به کشورهای هدف،‌ در وضعیت بسیار مناسب و مطلوبی قرار گرفته است.

کریمی تفرشی با اشاره به اینکه کیفیت محصولات ایرانی پنجره‌های صادراتی جدیدی را گشوده است، تاکید کرد: زمانی که محصولات صنایع غذایی ایران به بازار قطر ورود پیدا کرد و از لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز این کشور بود، دیگر تجار کشورهای مسلمان و عرب‌زبان حاضر در قطر، پس از بررسی این کالاها در بازار قطر تصمیم‌ به رایزنی برای کالاهای این صنعت ایرانی به کشورهای سوم از طریق قطر را گرفتند.

رئیس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی ایران همچنین درباره بازار روسیه عنوان کرد: کیفیت کالاهای صنایع غذایی ایران به بازار 300 میلیونی روسیه نیز از همین روال برخوردار بوده ضمن آنکه تعاملات سیاسی دولت‌ها باعث شد تا رئیس جمهور روسیه دستور به واردات 20درصدی مواد غذایی مورد نیاز این کشور از ایران را صادر کند بنابراین چنین فرصتی با ارزش درآمدزایی 30 میلیارد دلاری در سال برای ایران فراهم شده است.

این فعال صنعت غذا با اشاره به اینکه این صنعت جزو خصوصی‌ترین صنایع تولیدی کشور به شمار می‌آید تصریح کرد: ایجاد فرصت صادرات مواد غذایی ایران به کشورهای ذکر شده،‌ به‌معنای فرصت‌سازی و اشتغال‌زایی در صنایع تولیدی ایران بوده و دولت‌مردان نیز باید قدر چنین فرصتی را برای نهایت بهره‌برداری ببرند.

کرمی تفرشی با تاکید به آنکه استاندارد کالاهای صنایع غذایی ایران، رشد مطلوبی را طی کرده، گفت: بازار کشورهای قطر و روسیه، توسط کالاهای اروپایی و آمریکایی تامین می‌شد و امروز تنها کمپانی‌های ایرانی توانستند به این بازارها ورود کنند که از نظر استاندارد کیفی و کمی در سطح بین‌المللی باشند؛ اصل بسته‌بندی توسط شرکت‌های صنایع غذایی بیش از گذشته با اهمیت مواجه شده چراکه نبود بسته‌بندی مشتری‌پسند حتی بازارداخلی یک تولیدکننده را به خطر می‌اندازد.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت و بخش‌خصوصی باید سهم خود از صادرات را به گردن بگیرند، خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی با رعایت کیفیت،‌ استاندارد و مشتری‌مداری در راستای عرضه کالا به بازارهای بین‌المللی و دولت نیز از طریق ارائه تسهیلات مناسب نظیر رفع موانع گمرکی، حمل‌ونقل،‌ ایجاد تعامل دوطرفه برای کاهش تعرفه‌های کالاهای ایرانی گام‌های مثبتی برداشته تا راه ورود کالاهای ایرانی به کشورهای هدف هموار شود.


Telegram: @roghanir

با عضویت در سایت این امکان برای شما فراهم می شود تا آخرین تغییرات قیمت به شماره همراه شما پیامک شود .