سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
افزایش قیمتهای روغن سویا و کنجاله سویا در جهان

به گزارش واحد بین الملل انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، آب گرفتگی ها و سیلاب در آرژانتین سبب افزایش قیمتهای سویا و کنجاله سویا شد. قیمتهای روغن های لوریک نیز سر به آسمان کشیده به نظر می آید که قیمتهای سویا و کنجاله سویا در روزهای اخیر با توجه به سیلابی که در آرژانتین وجود داشت بالا رفت. گزارش های حاکی از سیل و کاهش میزان باردهی در آرژانتین باعث افزایش قیمتهای سویا و کنجاله سویا، تا هجدهم ماه ژانویه شد

اداره هواشناسی در هفته گذشته اعلام کرد که آب و هوای آرژانتین برای چند روز آفتابی خواهد بود، به همین دلیل قیمتها در 19 ماه ژانویه اندکی کاهش پیدا کرد. در پنج روز منتهی به 19 ماه ژانویه قیمتهای فروش آتی سویا ماه مارس در بازار بورس شیکاگو6% و قیمت کنجاله سویا نیز 11% افزایش پیدا کرد. در همین دوره زمانی قیمت روغن سویا (فروش آتی) صرفنظر از آب و هوای آرژانتین 2% کاهش یافت. باید به این نکته اشاره کنیم که هرگونه تهدیدی در راستای موجودیهای سویا در بازار کنجاله سویا تأثیر شدید تری خواهد گذاشت. آب و هوای خشک تر برای مناطق سیل زده آرژانتین مفید خواهد بود و لیکن حتی در صورتیکه آب بر روی سطح مزارع فروکش نماید، تکمیل کاشت از لحاظ زمانی دیر وغیر ممکن خواهد بود و کاشت مجدد نیز میسر نخواهد بود

و مساحت زیر کشت سویای آرژانتین به پایین ترین حد یکسال گذشته خواهد رسید.

همچنین بار دهی محصولات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. چند موسسه آماری میزان تولید اعلام شده قبلی را در تجدید نظر ها 52 میلیون تن کاهش داده اند. میزان برآوردها نیز 52 میلیون تن میباشد. بعضی از تحلیل گران نیز اعتقاد دارند که میزان تولید سویای آرژانتین در حدود 50 میلیون تن و یا کمتر خواهد بود با این که در حال حاضر نمی توان هیچ تخمین قاطعانه ای در مورد میزان تولید سویای آرژانتین زد و لیکن به هر حال این موضوع باعث شد که قیمتها در این هفته افزایش پیدا کند.

در طی یک هفته گذشته، 5 تا 7 میلیون کاهش در تجدید نظر آمارهای تولید سویای آمریکا و آرژانتین اعلام شد. بر خلاف این کاهش های شدید، در تجدید نظرها اعلام شده که میزان تولید سویای برزیل، پاراگوئه و اروگوئه در حدود 2تا 3 میلیون افزایش خواهد داشت و این امر تا حدودی کاهش میزان تولید و موجودیهای آمریکا و آرژانتین را جبران خواهد کرد.
اهمیت آرژانتن به عنوان بزرگترین قطب جهانی صادراتی کنجاله سویا در این هفته باعث این نوسانات گردید و این نوسان قیمتها در اثر سیل و ضررهای وارده محصولات سویای آرژانتین شدید تر از حد انتظار بود.

میزان رشد مصرف روغن های نباتی برای دومین سال پی در پی در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد.
آثار تخریبی پدیده ناهنجاری جوی (خشکی) ال نینو در تولید روغنهای پالم در فصل 17-2016 محسوس خواهد بود.
در تأثیرات منفی ال نینو که با کاهش در میزان تولید و باعث شده میزان موجودیهای ذخیره این روغن شدیداً کاهش پیدا کند، تا این تاریخ از ماه سال 2017 دلیل اصلی افزایش قیمتها محسوب می گردد و همچنین قیمتهای روغنهای لوریک و روغنهای نارگیل نیز به همین دلیل تا این حد افزایش پیدا کرده است.

میزان مصرف جهانی 8 گونه اصلی روغن های نباتی در حد فاصل میان ماه اکتبر تا ماه دسامبر سال 2016 در حدود 2% کاهش پیدا کرد و انتظار می رود که در حد فاصل میان ماه ژانویه تا ماه مارس 2017 میزان رشد مصرف باز هم در همین حد کاهش پیدا کند. این مسئله بخصوص در مورد روغن پالم نیز صادق می باشد بطوری که رشد مصرف روغن پالم در حد فاصل میان ماه جولای تا سپتامبر در حدود 2% کاهش پیدا کرد، و سپس در حد فاصل میان ماه اکتبر تا ماه دسامبر قیمت روغن پالم 1% بالا رفت و احتمالاً قیمتها در حد فاصل میان ماه ژانویه تا ماه مارس سال 2017 قیمتها در همین حد ثابت خواهد ماند. این آمار بیانگر این واقعیت است که میانگین رشد مصرف سالانه بیش از 5 درصدی روغن پالم در 5 سال منتهی به فصل 15-2014 اکنون به شدت کاهش یافته.

نام تجاری سازنده sssss

با عضویت در سایت این امکان برای شما فراهم می شود تا آخرین تغییرات قیمت به شماره همراه شما پیامک شود .