سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشورعنوان داشت :معرفی ۱۵ رقم جدید در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی طی چهار سال گذشته

رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور گفت: در دولت یازدهم ۴۵۰ طرح تحقیقاتی در زمینه‌های به‌نژادی، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشاورزی دقیق و مسائل بهزراعی مبتلابه کشور در ۱۶ استان کشور انجام شده است.
دکتر صابر گلکاری رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه طی چهار سال گذشته در دولت یازدهم حدود ۴۵۰ طرح تحقیقاتی در زمینه‌های به‌نژادی، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشاورزی دقیق و مسائل بهزراعی مبتلابه کشور در ۱۶ استان کشور انجام شده است، گفت: از دستاوردهای مهم این طرح‌های تحقیقاتی می‌توانم معرفی ۱۵ رقم جدید زراعی را نام ببرم که شامل ارقام غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی است.

وی افزود: نتیجه‌ای که معرفی این ارقام به ما نشان می‌دهد این است که اولاً افزایش تولید در سطح اراضی دیم کشور را درپی داشته است و ثانیاً با توجه به اینکه اراضی دیم کشور به‌طور مرتب با تنش‌های محیطی غیرزنده مانند گرما و خشکی آخر فصل یا سرما در مناطق سردسیر و همین طور با تنش‌های زنده که عوامل بیماری‌زا هستند، روبه‌رو هستیم، ارقام جدید این خاصیت را دارند که متحمل به این تنش‌های زنده و غیرزنده به‌ویژه درباره بیماری‌ها هستند.

به گفته رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور معرفی ارقام جدید حبوبات یا دانه‌های روغنی همچنین می‌توانند در تناوب با غلات در اراضی دیم کشت شوند که این امر به حفظ حاصلخیزی اراضی دیم کمک می‌کند و در نتیجه پایداری تولید را در اراضی دیم در پی دارد که به‌طور کلی به امنیت غذایی کشور کمک می‌کند.

گلکاری با اشاره به افزایش درآمد کشاورزان دیمکار کشور در نتیجه استفاده از ارقام جدید معرفی شده مؤسسه یادآور شد: به‌طور مثال رقم گندم باران، به طور میانگین حدود ۱۹ درصد نسبت به شاهدهای موجود برتری دارد. با کاشت این رقم حدود ۳۷۹ کیلوگرم در هکتار عملکرد بیشتر نسبت به ارقام قبلی مانند رقم آذرجو یا سرداری نصیب کشاورز می‌شود. با احتساب کیلویی یک‌هزار و ۵۰ تومان (خرید قبلی گندم) حدود ۴۰۰ هزار تومان در هکتار بر درآمد کشاورزان اضافه می شود. یا در کشت رقم گندم آفتاب، با احتساب رقم قبلی در هر هکتار بالای ۲۲۰ هزار تومان در هکتار ارزش افزوده را نصیب دیمکاران می‌کند. همچنین در رقم نخود سعید، حدود ۵۰ درصد افزایش درآمد را به ارمغان می‌آورد.

مشکلات دیمکاران کشور

وی بزرگ‌ترین مشکل دیمکاران در اراضی دیم کشور را به‌روز نبودن تکنولوژی تولید نام برد و خاطرنشان ساخت: مؤسسه سعی می‌کند با اجرای طرح‌هایی مانند «طرح ساماندهی اراضی دیم کشور» در ۱۱ استان و اجرای طرح مشترک با مرکز بین‌المللی ایکاردا در سطح چهار استان کشور یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزان انتقال یابد و همین‌طور با توسعه روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از ادوات مناسب، رعایت توصیه‌های بهزراعی در خصوص مصرف انواع کود و تاریخ کشت، عملیات کاشت،‌ داشت و برداشت، دستورالعمل‌های زراعی لازم در این زمینه‌ها را به کشاورزان منتقل کند.

برنامه‌های سال جاری مؤسسه

رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور با اشاره به برنامه‌های امسال مؤسسه گفت: حدود ۲۱۰ طرح پژوهشی مصوب مؤسسه در ۱۶ استان دیم‌خیز کشور در حال اجرا است. یکی از برنامه‌های مؤسسه در کنار فعالیت‌های عادی خود، سعی در افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید بذر ارقام دیم است. در سال ۹۵، مؤسسه ۱۰ مورد ارقام معرفی‌شده به شرکت‌های خصوصی واگذار کرد که از این طریق بخش خصوصی بتواند نقش مهم‌تر و مؤثرتر در تولید بذر ارقام اصلاح‌شده داشته باشد و در نتیجه دسترسی بهتر کشاورزان به بذر ارقام اصلاح‌شده را فراهم کند.

گلکاری افزود: در سال جاری همچنین سعی خواهیم کرد برای اجرای طرح‌های مشترک و هم‌افزایی امکانات پژوهشی که در کشور وجود دارد، تعاملات با دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی داخل و خارج از کشور افزایش یابد، بویژه برای حل معضلات کشاورزی کشور که با آن روبه‌رو هستیم.

به گفته وی معرفی هفت رقم جدید در زمینه غلات، حبوبات (نخود، عدس، جو و گندم) در برنامه‌های امسال مؤسسه قرار دارد و با معرفی این هفت رقم، ارقام معرفی شده به ۵۱ رقم تا پایان سال جاری خواهد رسید.

وی گفت: برنامه دیگر مؤسسه در سال جاری افزایش ۲۵ درصدی تولید هسته‌های بذری نسبت به سال گذشته است. تولید هسته‌های بذری ارقام دیم در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی به بالای پنج‌هزار تن در سال ۹۶ افزایش می یابد.
رئیس مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور با اشاره به اجرای طرح انتخاب مشارکتی (Pvs) برای توسعه سریع‌تر ارقام اصلاح‌شده در بین کشاورزان در سال جاری افزود: در این طرح ارقام جدید و لاین‌های امیدبخش مؤسسه در مزارع کشاورزان در تطبیق با شرایط کشاورزان کشت می‌شود. در طول دوره رشد و در فرصت‌های مختلف کشاورزان این امکان را پیدا می‌کنند در قالب فعالیت‌های روز مزرعه، اجرای پایلوت و دوره‌های آموزشی از ارقام جدید بازدید کنند و از نزدیک از شرایط خود آشنا شوند و چون این طرح در خارج از ایستگاه‌های تحقیقاتی اجراء می شود باعث می‌گردد کشاورزان سریع‌تر و باور بیشتری این ارقام را بپذیرند و در نهایت با استفاده از این ارقام عملکرد در سطح هکتار افزایش پیدا کند.

به گفته وی اجرای سه طرح مشترک با مرکز بین‌المللی سیمیت (cimyt) در ارقام و لاین‌های بومی کشت در اراضی دیم در نقاط مختلف کشور از دیگر برنامه های مؤسسه تحققات کشاورزی دیم کشور در سال جاری به شمار می رود.
Telegram: @roghanir

نام تجاری سازنده sssss

با عضویت در سایت این امکان برای شما فراهم می شود تا آخرین تغییرات قیمت به شماره همراه شما پیامک شود .