چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب و مطمئن است | استراتژیها بر ورود بخش خصوصی و کاهش تصدیگری دولت در حوزه کالاهای اساسی است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری روز یکشنبه یازدهم تیر ماه باخبرنگاران، پس از ارایه گزارشی از اقدامات شرکت در خصوص خرید تضمینی گندم و دانه‌ی روغنی کلزا و تامین، خرید و تنظیم بازار کالاهای اساسی، به سوالات خبرنگاران در خصوص برنامه‌های آتی شرکت برای افزایش کیفیت عملکردی در حوزه‌ی تامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ مهندس یزدان سیف در پاسخ به سوال احتمال وجود منع قانونی عرضه‌ی گندم در بورس، خاطر نشان کرد: قانون به افزایش بهره‌وری بر ورود محصولات به بورس و عرضه آن تاکید کرده و عرضه‌ی کالا در بورس یکی از سیاستهای نظام است و در حال حاضر گندم استانهای اردبیل، مرکزی، زنجان و خراسان شمالی در بورس کالای محصولات کشاورزی عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود رانت و انحصار در واردات کالاهای اساسی و اقدامات پیشگیرانه از فساد گفت: فساد خط قرمز ما است.بنابراین شرکت به مناقصات بین المللی ورود کرده و نظامات خرید و فروش شفاف شده و خط قرمزها حتماً رعایت خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعلام میزان ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور تشریح کرد: در حوزه ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار داریم و نظامی که در بخش استراتژیک مستقر شده، نظام تامین و گردش خوب کالا است تا ضایعات کاهش یابد و از هزینه‌های نگهداری جلوگیری شود و در حال حاضر با تدوین برنامه‌های هدفمند بخشی از ذخایر استراتژیک به ویژه دانه‌های روغنی از تولیدات داخل تامین می‌شود.

مهندس سیف گفت: واردات برنج از تایلند و هند که دو کشور بزرگ صادرکننده برنج هستند انجام می‌شود؛ اما افزایش مقاصد وارداتی هدف شرکت است تا با شکستن انحصار وارداتی و افزایش قدرت چانه زنی و قراردادن کشورهای دیگر در برنامه مقاصد وارداتی، قیمت تمام شده این کالاها را به حداقل کاهش دهیم.

رئیس هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران، برنامه شرکت را برای صادرات، ورود حداقلی به بخش صادرات و اجازه فعالیت به بخش خصوصی اعلام و اظهار کرد که بخش خصوصی در این خصوص کارهای خوبی انجام داده و کشورهای مقصد برای صادرات را شناسایی کرده است.

مهندس سیف در جواب سوال یکی از خبرنگاران که نظر شما در خصوص تفکیک وزارت صنعت و معدن و بازرگانی چیست؟ گفت: استراتژی را قانون تعیین خواهد کرد و پس از تصویب قانون توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اقدامات مترتب بر آن انجام می‌شود که امیدوارم هر آنچه که به مصالح کشور باشد، پیش بیاید.

وی در پاسخ به اینکه تاخیر در پرداخت‌ها به 40 تا 50 روز می‌رسد و کشاورزان مجبور به فروش محصول خود به دلالان هستند، خاطر نشان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورز انجام می‌شود و به غیر از کشاورز از هیچ کس گندمی تحویل گرفته نمی‌شود و پول به حساب کشاورز واریز می‌شود؛ لذا به این منظور کشاورزان شناسایی شده‌اند و اطلاعات آنان در سامانه ثبت شده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به سوالی که برنامه صادرات یک میلیون تن گندم، علیرغم خشکسالی توجیه ندارد، عنوان کرد: هدف ما اینست که صادرکننده بزرگ گندم باشیم، بلکه هدف خودکفایی است و اگر اضافه تولید داشته باشیم صادرات انجام می‌شود. در حال حاض تاکید بر کشت گندم با آبهای سبز است که البته اقدامات کاهش سطح و افزایش بهره‌وری در واحد سطح انجام شده و بهره‌برداری از آبها در کشور با ترویج روشهای نوین آبیاری کم شده و نتایج خوب آن با افزایش تولید و خرید قابل مشاهده‌ است.

وی در خصوص برنامه‌های شرکت برای جلوگیری از سوء استفاده بخش خصوصی از کالاهای اساسی گفت: دولت تصمیم بر واگذاری و کاهش تصدیگری دارد و در این مرحله نظام‌های کنترل کیفیت، موجودی و … ارتقا می‌یابد و طرحهایی در حال نهایی شدن است که با فناوری اطلاعات به این هدف خواهیم رسید. این گونه چالشها و مسائل در مراحل گذار (از بخش دولتی به خصوصی) گریز ناپذیر است که البته با انجام نظارتها کاهش خواهد یافت.

مهندس سیف گفت: برای واگذاری شرکتهای مناطق مراحلی طی خواهد شد از جمله که صورتهای مالی اصلاح و شفاف سازی ها انجام خواهد گرفت و با تعریف مدل کسب و کار، واگذاری انجام می‌شود و شرکتها به نهادهای بخش کشاورزی و با قیمت‌هایی که از طریق بورس عرضه خواهد شد، واگذار می‌شود.

مهندس سیف تاکید کرد که در بخش تولید گندم، دانه روغنی و سایر محصولات کشاورزی مطلوب عمل کرده‌ایم و الگوهای کشت دقیق و مطلوب در آینده خواهیم داشت و با سیاستگذاری دولت، نوع تولیدات در بخش محصولات کشاورزی تعیین خواهد شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص برنامه شرکت برای تامین مواد سالم غذایی تصریح کرد: تکلیف شرکت‌ بازرگانی تامین و توزیع غذای سالم به مردم است و به عنوان متولی کالاهای اساسی، مکلف به تامین غذا و کالای سالم هستیم و اگر خطایی در این زمینه رخ داده از مردم معذرت می‌خواهیم؛ اگرچه آنگونه که در قبل مطرح شده، در کلیت چنین نبوده، اما تمام تلاش ما تامین کالاها با استانداردهای تعیین شده بوده و هست.

وی پاسخ به سوال واگذاری واردات برنج به بخش خصوصی را اینگونه پاسخ داد که به عنوان قاعده و اصول، حرفهای بخش خصوصی شنیده خواهد شد و به خواستهای منطقی ترتیب اثر خواهیم داد. بخش خصوصی و انجمن برنج سخنانشان قابل شنیدن است، اما تکلیف حاکمیت این است که بخشی از نیاز مردم در قالب ذخایر استراتژیک تامین شود و برای اینکه مردم در محدودیت قرار نگیرند این موضوع اعمال خواهد شد تا مصالح مردم و نظام برآورده شود.

 

Telegram: @roghanir

نام تجاری سازنده sssss

با عضویت در سایت این امکان برای شما فراهم می شود تا آخرین تغییرات قیمت به شماره همراه شما پیامک شود .