سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
کاهش تولید بزرگترین تولیدکننده روغن زیتون دنیا


اسپانیا بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در دنیاست . میزان تولید روغن زیتون اسپانیا به ۱۱۰ هزار تن کاهش نسبت به سال گذشته به ۱/۳۰ میلیون تن افت پیدا کرده است .

کمبود بیشتر از حد انتظار موجودیهای روغن زیتون باعث بالا رفتن قیمت این روغن شده و در حال حاضر این روغن در حدود ۳۰% بالاتر از قیمت سال گذشته (در اسپانیا) معامله می شود . قیمت روغن زیتون فرابکر در اسپانیا کیلوئی ۴/۰۴ یورو و در یونان نیز افزایش زیادی پیدا کرده است . قیمتهای روغن زیتون در تونس و ایتالیا نیز بالا رفته است . بیشترین میزان کمبود روغن زیتون در ایتالیا مشاهده می شود . قیمتها در ایتالیا در حدود ۶ یورو در ازای هر کیلو یعنی ۷۰% بالاتر از قیمتهای سال گذشته است .

۱/۲۸ میلیون تن از این مقدار روغن پرس شده می باشد و میزان موجودیهای روغن زیتون در ایتالیا به سرعت در حال کاهش است و از آنجائیکه قیمتهای روغن زیتون بسیار گران شده ، مصرف کننده ها به جای روغن زیتون به سمت روغن آفتابگردان روی آورده اند و این تغییر به سمت روغن آفتابگردان باعث کاهش ۹% مصرف روغن زیتون در اسپانیا گردیده است .

به نظر کارشناسی ما جمع کل میزان صادرات روغن زیتون اسپانیا از اکتبر تا سپتامبر ۱۷/۲۰۱۶ با افزایش به ۱/۱۰ میلیون تن خواهد رسید و به این ترتیب میزان موجودی ذخایر روغن زیتون اسپانیا به شدت کاهش خواهد یافت .

میزان تولید روغن پالم در ایتالیا ۳۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده و به همین دلیل میزان موجودیهای ذخایر روغن زیتون ایتالیا به شدت کم شده است مضافا بر این میزان تولید روغن زیتون تونس و یونان که ۲ کشور تامین کننده بازار ایتالیا می باشند نیز کاهش پیدا کرده است .

این باعث شده که میزان خرید روغن زیتون ایتالیا از اسپانیا افزایش پیدا کند . از اکتبر تا مارس ۲۰۱۶/۱۷ میزان صادرات روغن زیتون اسپانیا به ایتالیا ۱۰۰ هزار تن افزایش داشته است . میزان تولید جهانی روغن زیتون در ۲۰۱۶/۱۷ به احتمال زیاد در حدود ۱۹% و یا به عبارت دیگر ۰/۶۴ میلیون تن نسبت به فصل گذشته تغییر خواهد بود .

هنوز مشخص نیست که دورنمای وضعیت روغن زیتون در ۲۰۱۷/۱۸ چگونه خواهد بود . اگر وضعیت آب و هوا مناسب باشد میزان باردهی محصولات و تولید کشورهای ایتالیا ، یونان ، اسپانیا و تونس افزایش خواهد داشت ولی باید به این نکته دقت داشته باشیم که اندالوسیای اسپانیا بزرگترین منطقه تولید روغن زیتون اسپانیا می باشد و پیرو گزارشات پیش بینی شده هواشناسی آب و هوا در این منطقه خشک بوده و در پایان ماه آوریل و در اوایل ماه می این منطقه تا حدودی باران دریافت کرد.

ولی این بارشها به حدی نبود که کسری رطوبت خاک را جبران نماید . پیرو پیش بینی های هواشناسی این منطقه درتابستان امسال خشک خواهد بود و در حال حاضر نمی توان تخمین زد که میزان باردهی در اثر نامساعد بودن آب و هوا در چه حدی خواهد بود .        

Telegram: @roghanir

کلمات کلیدی: قیمت روغن، روغن زیتون، روغن پالم ، روغن سویا،کنجاله، قیمت فله

نام تجاری سازنده sssss

با عضویت در سایت این امکان برای شما فراهم می شود تا آخرین تغییرات قیمت به شماره همراه شما پیامک شود .